• open panel

Tillståndet: “Under lärande”

 

En reflektion kring att vara deltagare på Gestalmetodik för organisationer, GMO

När vi träffades senast hela gänget på Gottskär, kom jag direkt in i en känsla av “nu skall jag lära mig något nytt och spännande, fast det kan göra lite ont”. Jag sätter mig i ringen tillsammans med min 13 kurskamrater och vet att Lars och Margareta kommer att guida oss med varm hand vidare i kontakten med oss själva, varandra och det system vi är. Det är en härlig plattform för lärande, där mina egna självinsikter just nu är de starkaste minnena. Är helt uppslukad utav Gestaltmetodiken och vad det innebär för mig själv, hur jag kan utvecklas i mina relationer till andra, samt hur vi människor utgör ett socialt system i olika team och organisationer. Att nu vara i “Tillståndet: Under lärande” innebär att jag upplever att jag inte riktigt kan greppa ämnet. “Vad är gestaltmetodik, egentligen?” är en stående fråga som poppar upp hos mig varje gång jag tar fram mina böcker.

För att närma mig skrivandet av denna blogg, så tillämpar jag en av de första frågorna vi fick: “vad är jag medveten om just nu?” Detta kallas i Gestaltlitteraturen för “Moments of Awareness”. Att utforska medvetenheten som är NU är den första utmaningen i mitt lärande av Gestalt.

Just nu upplever jag att jag vill läsa vidare direkt till hösten. Ser inget “slut” på lärandet och vill bara ha mer. Inser att denna känsla handlar om Avslut, vilket är precis vad nästa modul egentligen handla om. Varje moduls specifika tema har “iscensatt” olika möten och samtal mellan oss deltagare. Lars och Margareta har med tillsynes subtil design fått oss att gå förbi de där första trevande samtalen, till öppna och ibland utmanande scenarion. Vissa av dessa scenarion har verkligen utmanat mig i grunden och hela mitt “system” har gått igång. En känsloreaktion som jag vill lära mig att ta mig ur och aldrig fastna i igen. Jag fascineras över att ett iscensatt möte med någon annan människa kan utmana mig så.

Det är genom dessa utmanande scenarion som jag har lärt mig mest, även om det har gjort lite “ont” och min självinsikt har fått sig en törn. Dessa scenarion har gjort mig medveten om dess motsvarighet i det verkliga livet. Olika möten och situationer genom livet jag nu vill och behöver behärska, dvs ta eget ansvar för. Det är genom detta egna ansvar som jag kan bli medveten om mig själv och min påverkan på andra. En medvetenhet som gör att jag kommer allt närmare och i kontakt med mitt sanna jag.

– “Vad skall detta vara bra för?” frågade min fru mig efter senaste modulen. “Och du vill läsa vidare också, att du bara vågar utsätta dig för det. Skulle aldrig jag göra.”
– “Jag måste”, svarade jag. “Det finns människor och möten jag kommer att hamna i genom livet som jag vill behärska och inte bara drabbas av. För mig finns inget alternativ, för det vore att medvetet vara ansvarslös”.

Inser att ta mitt eget ansvar genom livet kommer att vara en ständigt dynamisk process, fyllt med lärande och utmaningar. För oavsett vilken yrkesroll, jag kommer att ha fortsatt i livet, så tror jag att jag kommer att ställa mig och hjälpa till så att balansen på brädan, nedan, upprätthålls. Jag kommer att tänka “hur svårt kan det vara, det är ju lätt att samarbeta om vi bara låter oss prata lite”? Det är här kring min egna inspiration och deltagande jag kommer att möta mina största utmaningar och lärdomar. Nu under utbildningens gång har jag fått en ökad medvetenhet kring hur jag är att samarbeta med och hur andra samarbetar med mig.


En bild som beskriver utmaningen som alla organisationer brottas med, samt där det Gestaltmetodiska förhållningssättet ger en balans.

Denna utbildning är inte som en enda jag tidigare varit på. Efter alla andra utbildningar har jag alltid gått därifrån med en mängd olika “metoder och verktyg” som jag direkt kan tillämpa på andra. Jag inser att jag har under åren varit en s.k. “metodkonsult”, dvs varit beroende av en metod, guideline, checklista eller likande för att komma framåt. Här får jag utveckla mitt konsultande på annat sätt. Jag får lära mig att det starkaste och viktigaste verktyg jag har för att påverka andra människor är mig själv. Begreppen “interveaner” och “use of self” går som en röd tråd i hela utbildningen. För att kunna använda mig själv så handlar det först och främst om Medveten kontakt till mig själv, mina behov och mitt sanna jag. I min dagbok har jag ramat in:
Be in me before I’m with other

/Magnus Björkholm


 
               Gestaltakademin i Skandinavien | Duvnäsgatan 14 | 116 34 Stockholm | 08 - 10 81 71 | info@gestaltakademin.se | © Gestaltakademin 2012